Monday, February 22, 2010

ikan laga

ikan laga ni orang kampung je yang tahu rupa bentuknya....kalau orang bandar jarang ada yang kenal sebab ikan laga ni habitat dia kat parit atau tali air yang dekat bendang nu....

ikan laga ni...kalau kat tempat aku dipanggil ikan karin...badannya kecil aje....ikan ini biasanya untuk dijadikan ikan laga....pernah dengar tak laga ikan....biasanya orang laga ayam...tapi ini lain ...ini laga ikan la plak...

warna ikan ini kalau hari biasa pucat jer...tapi kalau dia marah...mak ai hitam badan dia wooo sirip dikembang lagi you...tengokpun gerun....tau tak macam mana nak bagi dia marah...ala senang jer...ambik lagi sekor letak jer sebelah dia...pasti marah punya...mula ler badan dia bertukar jadi hitam ke biruan...macam cerita hulk tu ler...aku rasa kan hulk tu tiru gaya ikan laga tu ler kot...

nak bagi lawan pulak senang jer....masukkan sekor lagi kat dalam bekas yang nak dilaga tu...alahai aku lupa lak nak cerita saiz la plak...ikan ni kecil jer...sebesar kelingking jer...kecik jer....so dalam balang atau botol kicap pun muat...tu yang nak kabor tu...nak bagi lawan senang jer..masukkan aje sekor lagi dalam botol yang sekor lagi tu...pastu yang lagi satu tu plak akan marah la plak kat sekor lagi satu yang baru masuk tu...pastu...apa lagi dua...dah ada kat depan mata...mengembang sakan ler dia...pastu...hentam...hentampun akan berlaku...pastukorang boleh le tengok yang mana akan kalah...bila dah kalah sekor...maka yang sekor lagi tu le pemenangnya...

peringatan....kalau korang pencinta alam sekitar dan hidupan liar...aktiviti melaga haiwan ini adalah dilarang keras...kerna apa? diapun nak hidup jugak...sama-samalah kita hidup....bukankah setiap kejadian tuhan ini ada kepentingan masing-masing...lagi pula tak baik baik adegan ganas-ganas ni aku dan kau tentu tak suka....kan...kan....kan....kan...

aaaaaa....tu ler yang aku ajak korang memancing....tak kira ler korang mancing ngan sape...yang penting bila dapat ikan boleh ler buat lauk...takyah nak beli lagi...jimat....

No comments:

Post a Comment