Monday, September 6, 2010

ikan hantu

ini lah gambar ikan hantu...tapi hantu ni tak makan orang...orang yang makan dia..

korang pernah dengar ikan hantu...aku dah banyak kali dapat ikan ni...tapi dalam gambar ni bapak aku yang dapat aku hanya menumpang kasih dia jer untuk ambik gambar untuk masukkan dalam blog aku...

korang tengok warna badan dia macam ular sawa...batik...batik nak makan pun tak lalu woo...tapi korang nak tau ikan ni orang cina suka...tau harga dia berapa kalau yang bersaiz sekilo...sekilo dalam RM 80 tu...mahalnya...baik beli ayam kampung boleh dapat empat ekor tu...bukan ekor ayam tau dapat sekali ngan body dia la...ayam kampung kalau buat rendang pedas ker atau masak kicap ker fuh terangkat ko....gua cakap lu....

sebenarnya ikan ni banyak nama dia...nama komersil ikan ubi...ikan sebelah sebelah sana pula panggil belontok...tak kira apa nama dia sama jer warna ngan rasa dia...tapi kalau korang pandai masak ikan ni...pasti lazat sehingga menjilat jari tak yah ler nak gi KFC lagi....


ok la aku stop setakat ini dulu....nanti aku tambah semula...nanti aku nak sambung pasal udang pulak....

Monday, February 22, 2010

ikan laga

ikan laga ni orang kampung je yang tahu rupa bentuknya....kalau orang bandar jarang ada yang kenal sebab ikan laga ni habitat dia kat parit atau tali air yang dekat bendang nu....

ikan laga ni...kalau kat tempat aku dipanggil ikan karin...badannya kecil aje....ikan ini biasanya untuk dijadikan ikan laga....pernah dengar tak laga ikan....biasanya orang laga ayam...tapi ini lain ...ini laga ikan la plak...

warna ikan ini kalau hari biasa pucat jer...tapi kalau dia marah...mak ai hitam badan dia wooo sirip dikembang lagi you...tengokpun gerun....tau tak macam mana nak bagi dia marah...ala senang jer...ambik lagi sekor letak jer sebelah dia...pasti marah punya...mula ler badan dia bertukar jadi hitam ke biruan...macam cerita hulk tu ler...aku rasa kan hulk tu tiru gaya ikan laga tu ler kot...

nak bagi lawan pulak senang jer....masukkan sekor lagi kat dalam bekas yang nak dilaga tu...alahai aku lupa lak nak cerita saiz la plak...ikan ni kecil jer...sebesar kelingking jer...kecik jer....so dalam balang atau botol kicap pun muat...tu yang nak kabor tu...nak bagi lawan senang jer..masukkan aje sekor lagi dalam botol yang sekor lagi tu...pastu yang lagi satu tu plak akan marah la plak kat sekor lagi satu yang baru masuk tu...pastu...apa lagi dua...dah ada kat depan mata...mengembang sakan ler dia...pastu...hentam...hentampun akan berlaku...pastukorang boleh le tengok yang mana akan kalah...bila dah kalah sekor...maka yang sekor lagi tu le pemenangnya...

peringatan....kalau korang pencinta alam sekitar dan hidupan liar...aktiviti melaga haiwan ini adalah dilarang keras...kerna apa? diapun nak hidup jugak...sama-samalah kita hidup....bukankah setiap kejadian tuhan ini ada kepentingan masing-masing...lagi pula tak baik baik adegan ganas-ganas ni aku dan kau tentu tak suka....kan...kan....kan....kan...

aaaaaa....tu ler yang aku ajak korang memancing....tak kira ler korang mancing ngan sape...yang penting bila dapat ikan boleh ler buat lauk...takyah nak beli lagi...jimat....

Thursday, February 11, 2010

ikan seluang

kali ni aku nak cerita pasal ikan seluang plak....kenal ke tak kenal ikan seluang?. kenapa ikan seluang di panggil ikan seluang...ha....tu la yang aku nak jawab ni....

ikan seluang ni...menurut cerita orang tua-tua...asal ialah manusia yang kena sumpah jadi ikan....mamat ni selalu ada wang...banyak ler wang dia....sampai tak abih makan...tapi mamat ni kedekut taik idung masin dan tangkai joring betul....orang nak minta derma sikitpun dia taknak bagi...kodokut kata orang nogori....


satu hari tu...datang seorang tua...nak minta derma...dia jumpa ler mamat ni...mamat ni meyumpah seranah kat orang tua tu...lebih daripada itu dipenamparnya orang tua itu...apa lagi dengan nada sedih orang tua itu minta pada tuhan supaya diturunkan sumpahan kepada mamat tersebut...tak semena-mena...hujan turun dengan lebatnya...dalam sekelip mata...jer...mamat tu dah bertukar jadi ikan...oleh kerana rasa kasihan dan bersalah...orang tua itu ambik ler ikan tu bawa balik dan di simpan dalam akuarium yang cantik kat umah dia....


di satu hari yang lain pulak...datang le tetamu berkunjung kerumah orang tua itu....maka ditanya ler tetamu itu ikan apa yang dipelihara itu...maka jawab orang tua...ini ler ikan yang bernama seluang...maka dari situ lah bermulanya nama ikan tersebut sebagai ikan seluang...sekiranya anda makan ikan ini maka bererti anda makan orang ler...ganasnyer....


kalau korang nak tau ikan seluang adalah sejenis ikan yang berbadan kecil dan mempunyai sisik yang berkilat seakan ikan lampam...cuma badannya panjang dalam dua jengkal jer...


cara nak mancing ikan seluang senang jer...kita boleh guna mata kail halus...kecil....manakala umpannya pula adalah bancuhan dedak ayam di campur kunyit...atau ulat kecil yang boleh didapati di kedai memancing.


satu nasihat yang sangat berguna untuk mancing ikan seluang....andai sekiranya korang dah dapat ikan ini...sila pastikan tidak terlepas semula ke dalam sungai...ini kerana...jika terlepas...maka semua jenis ikan seluang yang lain akan cabut lari...maka korang kenaler angkat kaki...balik rumah...ini seolah-olah ikan yang terlepas tadi pergi menceritakan kepada kawan-kawannya...so...abih ler....balik ler jawabnyer...


cara memancingnya juga mudah...kita boleh guna teknik mengilat...atau teknik selaman...dan cara memanggilnya juga mudah iaitu taburkan sedikit umpan dedak...dia pasti datang...punya....


ok...la....sebelum aku tutup tirai...nak bagitau la...cerita kat atas tadi tu sengaja aku reka-reka jer...jangan percaya ...tahyol tu....berdosa...tambahan pula tak ada kena-mengena samada yang hidup atau yang telah meninggal dunia...


ok....jom mancing......

Thursday, February 4, 2010

mata pancing

mata pancing tu apa ko bondo eee....? sebonar ee....mata pancing tu bukan macam mata manusia...boleh lihat sana...lihat sini....intai sana....intai sini...ngondap sana....ngondap sini...mata pancing tu ialah sejenis alat seperti pencangkuk...bezanya dengan pencangkuk ialah di hujung tajamnya ada ruit...apa itu ruit?


Ruit ialah bahagian tajam yang menjadi penahan...ia melengkuk ke dalam....sekiranya hidupan air yang makan umpan amatlah sukar untuk melepaskan diri....terutamanya ikan....


mata pancing terdapat dalam pelbagai bentuk, rupa dan warna....rupa yang biasa sangat digunakan oleh kaki pancing ialah berbentuk satu mata sahaja. malahan terdapat dalam bentuk mata dua...mata tiga....


saiznya juga berbeza mengikut jenis hidupan yang hendak dipancing....kalau hendak memancing di air jernih eloklah menggunakan mata pancing berwarna hitam, ini kerana warna hitam nampak seperti makanan kepada hidupan air...saiz pula mengikut saiz hidupan di air...kalau nak mancing jerung ke...paus ke...kena la pakai mata pancing yang lebih besar....


mata pancing paling banyak sekali ialah pada umpan udang tiruan(gambar ada di sebelah sana)
boleh le lihat....tapi itu hanya dikhaskan untuk memancing sotong sahaja...berdasarkan pengalaman aku...pernah ada ikan menyambar...tetapi tak tersangkut kerana matanya yang banyak dan rapat-rapat tambahan pula tiada ruit di hujung mata kail maka terlepas la habuan aku pada hari tu....


bahan metal yang digunakan untuk mata kail biasanya logam besi...karbon dan sebagainya...jika dilihat di pasaran terdapat dalam pelbagai jenis....dan jenama yang hebat-hebat. yang biasa aku guna ialah jenama seahawk aje...harganya tidak lah mahal tapi sangat tahan dan kuat...kalau dah mengena...pasti dapat punya....

mata tiga pula biasanya boleh dilihat pada umpan tiruan untuk menggewang atau mengancar seperti terdapat pada sesudu krom berkilat...popper...dan lain lain....teknik mancing juga berbeza...nanti aku cerita mengenai teknik memancing pula...

so...jumpa lagi...wuarrrggghhhhh.....ngantuknya...aku nak pi tidoq sat no...nanti aku tambah lagi kalau aku rasa tak berapa cukup tentang mata mancing ni.......

Monday, February 1, 2010

ikan buntal

kali ni aku nak cerita pasal ikan buntal plak...ikan buntal adalah jenis ikan yang berduri. ia adalah penghuni sungai dan laut. biasanya, ikan buntal yang tinggal kat laut nu lebih besar daripada ikan buntal yang tinggal kat sungai...ni... aku pernah dapat ikan buntal semasa aku mancing kat Sungai Perak dulu...cadang nak bela je... tapi mati pastu...kalau dilihat keseluruhan badannya ada duri-duri kecil dan dikatakan berbisa...tapi tahle akupun tak tahu dan tidak biasa kena durinya.

ikan buntal berbentuk panjang...dan kelebihannya ialah boleh mengembungkan badannya membentuk seakan bulat apabila terasa diancam oleh hidupan lain. ikan buntal adalah sejenis ikan yang manusia tidak boleh makan. Ikan buntal dikatakan beracun...so...jangan nak menggatai nak makan...

bahagian racunnya dikatakan terletak pada telurnya...biasanya...manusia nampak telur pasti terliur punya kalau dibuat masak rendang pedas..tapi awas telur ikan buntal boleh membunuh kerana ada kandungan racun yang tinggi...biasanya...petanda awal ialah...bahagian mulut akan terasa kebas...disusuli dengan pening-pening lalat pas tu mengucaplah dua kalimah syahadah kalau yang Islam sebab...pastu akan tunggu masa je nak kojol...

banyak lagi ikan lain yang best-best...buat apa cari ikan buntal...kalau termakan umpan...lepas je balik...kerana itu adalah amalan yang lebih baik...dan dimurahkan rezeki...

tapi...paling aku kesian kat ikan buntal ni ialah...dijadikan lampu hiasan...korang pasti tak berapa percaya ngan cerita aku ni...tapi itulah hakikatnya...pergi je kat kedai-kedai lampu hiasan pasti ada dua tiga ekor punya yang dah keras diawet dan dijadikan sebagai lampu hiasan...kesian kat dia...itulah betapa kejamnya manusia...tak boleh dimakan...tapi dijadikan lampu hiasan plak. Harga mahal plak tu...

nak tahu cara ikan buntal makan umpan...berdasarkan pengalaman aku...ikan buntal akan makan umpan secara senyap-senyap...kekadang putus tali digigitnya...tau sebab pa...sebab...gigi dia tajam le...kalau nak dapatpun kena pakai perambut steel baru tak putus...aku tengok gigi diapun rasa ngeri sebab serupa macam gigi kapak manusia dan tersusun cantik...kalau dia senyum pasti menawan hati....

so..kalau sesape ada gigi cantik tu senyum-senyum lah selalu...sedekah tu...senyumlah..senyumlah...ahai cek mek molek...kata penyanyi tu...best lagu tu aku suka...

ok...lah sampe sini dulu...jumpa lagi...dengan cerita lain plak....insyaAllah....

mancing jangan tak mancing....ikan bosar tu.....

Thursday, January 28, 2010

ubat kuat untuk mancing

kali ni aku nak cerita pasal ubat kuat untuk mancing....sebab apa aku nak cerita...sebab kawan-kawan aku selalu tanya pasai pa tenaga aku hebat malahan stamina pun power...diorang tanya aku amal apa...stamina kuat...kalau main badminton dua tiga game sekali harung je ...menang plak tu...pernah le rasa duit johan badminton kat tempat aku tu...

ni ha...kalau korang nak tau... aku amal macam - macam...pertama sekali...kena rajin bekerja...menebas...menyangkul...mengorek...menanam..dan berbagai lagi la yang boleh membuatkan tubuh kita bergerak dan berpeluh...

makanan juga kena jaga...ni yang aku nak cerita bab ni...aku ada ambik minuman kesihatan dari syarikat K- LINK...aku rasa korang tak pernah dengar...tapi takpa aku nak cerita...makanan kesihatan dari syarikat tu banyak...macam - macam jenis dan khasiatnya...antara yang aku amalkan ialah air minuman K-Liquid Chlorophyll...bubuh dua tiga titik dalam air masak jadi hijau segelas...

khasiat air ini adalah untuk tenaga...buang toksin dalam badan...boleh mengurangkan kadar gula dalam badan yang tinggi tu...so...sesuai juga untuk orang yang kencing manis...sakit gout dan..khasiatnya dikatakan sama dengan tujuh jenis sayur yang kita makan...nak tengok? ni ha...ada gambarnya...




ni la gambar dia...kalau korang nak cuba atau nak maklumat lanjut tentang syarikat dan minuman kesihatan ini...contact ler aku...0134241899 - sifu mancing

ada satu kes tu...kaki dah hampir kena potong...minum air ini dan ditambah dengan ubat sapu dari bahan gamat asli...tup...tup...tak lama lepas tu kaki dia dah beransur pulih...tak perlu lagi kena potong...kalau tak percaya tanya sama orang yang dah menggunakannya...


kalau kaki dah kena potong mau mancing macam mana...takkan nak usung kot...mampuih ler orang yang usung tu...so...sebelum jadi macam tu lebih baik le...sediakan payung sebelum hujan...


setakat ini...setelah aku amalkan air ini bermula beberapa bulan yang lalu...aku rasa kuat...sihat dan bertenaga...memancingpun dah rasa seronok...kalau tak sebelum tu asyik moyok jer...tah mana-mana datangnya letih-letih badan...tapi sekarang dah ok....


kalau korang nak tahu...air ni tahan lama sebab pa...bukan guna banyak pun...setitik-dua titik jer...bayangkan sebotol boleh tahan sampai 2 tahun...wow...banyak lama wooo...tentula sihat dan menjimatkan....


tentang harga kena le call aku..jangan risau mahal sikit tak pa punya yang penting kita sihat...aku tak jutawan pun boleh beli pa...korang lagi ler...yang banyak-banyak duit tu jangan le kedekut taik idung masin...yang penting kesihatan ok...baru le buat kerja dengan senang hati...nak pancing apa pun tak per...ni...terhegeh-hegeh nak kawin dua...tiga...dan empat...tapi kesihatan teruk...masuk kubur bini yang gelak besar...dapat harta laki dia...kalau yang berharta ler...


satu lagi aku nak cerita tentang pengalaman aku nih...itu hari aku sedang menebas semak...ala menebas...menebang...mesti ada luka-luka punya...yang aku heran tu semua luka-luka dan calar balar...sama ada kecil atau besar...cepat sembuh...tu yang ok tu....so aku rasa ubat-ubatan pun kita kena amal le...lagi umur meningkat mana ada ketahanan badan dah melainkan kita sendiri yang cari ubat-ubatan atau amalan kesihatan yang baik untuk menaikkan ketahanan badan melawan penyakit...so...kena la pikiaq tengok no...


ni...air yang aku dah bancuh tu...jap gi aku nak melantak le...korang jangan terliur plak...kalau nak rasa jangan tunggu lama-lama...cantact je...
aku rasa tak payah le nak cerita panjang-panjang...yang paling penting aku sihat dan dapat memancing serta boleh bercerita dalam blog ni...kesihatan mau jaga ma...
ok...lah...jom kita macing dulu....malam jumaat beb...









Tuesday, January 26, 2010

pancing sotong

korang pernah tak pancing sotong....aku dah banyak kali dah... mancing sotong...sotong tinggal kat merata tempat...ada kat laut...dalam laut....atas laut...atas darat...dalam tanah...dalam ais...dan lain-lain tempat lah...

sotong paling besor yang kita boleh lihat ialah yang berkaki dua...tapi hati-hati...kuat tu...mengalahkan kita...ok tak yah cerita lah bab sotong darat ni...malas aku...

sotong laut plak ada bermacam jenis dan saiz....ada kecil...ada besor....ada gemuk....ada pendek...ada yang botak (sotong kurita) dan pelbagai lagi...sotong betul ni sebesar orang pun ada...kalau sotong kat filem tu lagi besar...boleh belit kapal ngan tentakel dia...mak ai...besornye...

cara nak mancing sotong....pelbagai cara boleh digunakan...kalau kat Terengganu biasanya orang mencandat...bab mencandat ni aku tak berapa pandai...biasanya aku mancing jer ngan teknik gewang...

caranya ialah dengan menggunakan umpan udang tiruan yang ada banyak ruit atau hook...joran pula boleh guna yang ringan-ringan jer sebab teknik menggewang perlukan joran yang lebih ringan...baru tak penat walau beribu kali balingan...

kat kampung aku tu...dekat ngan satu pulau yang banyak sotong ...kalau candat sotong...kita kena berada di atas bot...tapi ini lain...kita kena berada di atas pulau...dan mancing pula mestile masuk dalam air (meranduk)...kena rajin gewang plak tu...baling jer semua arah...kecuali arah hutan jer..tak boleh...

udang tiruan plak kena bawa sepair...bukan apa kalau putus ada lagi satu...tak de la buang masa nak ambik umpan kat pot simpanan barang...

bila sotong dah mengena...kita tak leh kendurkan tali...bukan apa...takut nanti terlepas plak sotong tu...

sotong yang aku ngan gang aku mancing tu di panggil sotong bubu...bukan sotong katak...sotong katak bulat-bulat sikit dan montok...ini lain ler...tapi rasa sotong sama jer manis dia...paling aku kesian kat sotong kurita...satu hari tu aku dapat...terkebil-kebil mata dia...kesian...dengan prihatinnya aku lepas le dia balik ke laut...tentu dia berterima kasih kat aku tu...tak pa sama-sama kasih...

doktor kata sotong berkolesterol tinggi...so...kalau nak makan masakan bersotong...kena le beringat-ingat sikit...jantung kena jaga woo...nak pakai lama...kalau dosa tak de takpa...dosa banyak abih le kena palu ngan Malaikat...aduh tak tahan...

orang tua-tua kata kalau nak makan yang berlemak atau berkolesterol boleh tapi kena pandai potong le...makan limau ke...makan oat ke atau apa-apa saja yang boleh melawan kolesterol atau lemak...so...semoga sihat la hendaknya...ni...nak gi mancing ni...kalau tak sihat macam mana nak mancing...

cara nak pegang sotong yang dah mengena pada pancing...cekak jer leher dia..tak boleh le dia sembur dakwat hitam tu...kalau lambat...atau tak betul cara pegang silap hari bulan muka kita abih disembur dakwat dia...boleh tak kenai wo...melayu ka india...so berhati..hati le...aaa satu lagi...sotong juga boleh menggigit...kalau nak tahu..gigi dia macam paruh burung kakak tua...tajam...silap pegang digigit nyer...nak kena gigit cuba ler...

sampe sini dulu aku nak cerita pasai sotong...ni ada gambar umpan udang tiruan yang aku guna untuk mancing sotong...