Powered By Blogger

Tuesday, January 26, 2010

pancing sotong

korang pernah tak pancing sotong....aku dah banyak kali dah... mancing sotong...sotong tinggal kat merata tempat...ada kat laut...dalam laut....atas laut...atas darat...dalam tanah...dalam ais...dan lain-lain tempat lah...

sotong paling besor yang kita boleh lihat ialah yang berkaki dua...tapi hati-hati...kuat tu...mengalahkan kita...ok tak yah cerita lah bab sotong darat ni...malas aku...

sotong laut plak ada bermacam jenis dan saiz....ada kecil...ada besor....ada gemuk....ada pendek...ada yang botak (sotong kurita) dan pelbagai lagi...sotong betul ni sebesar orang pun ada...kalau sotong kat filem tu lagi besar...boleh belit kapal ngan tentakel dia...mak ai...besornye...

cara nak mancing sotong....pelbagai cara boleh digunakan...kalau kat Terengganu biasanya orang mencandat...bab mencandat ni aku tak berapa pandai...biasanya aku mancing jer ngan teknik gewang...

caranya ialah dengan menggunakan umpan udang tiruan yang ada banyak ruit atau hook...joran pula boleh guna yang ringan-ringan jer sebab teknik menggewang perlukan joran yang lebih ringan...baru tak penat walau beribu kali balingan...

kat kampung aku tu...dekat ngan satu pulau yang banyak sotong ...kalau candat sotong...kita kena berada di atas bot...tapi ini lain...kita kena berada di atas pulau...dan mancing pula mestile masuk dalam air (meranduk)...kena rajin gewang plak tu...baling jer semua arah...kecuali arah hutan jer..tak boleh...

udang tiruan plak kena bawa sepair...bukan apa kalau putus ada lagi satu...tak de la buang masa nak ambik umpan kat pot simpanan barang...

bila sotong dah mengena...kita tak leh kendurkan tali...bukan apa...takut nanti terlepas plak sotong tu...

sotong yang aku ngan gang aku mancing tu di panggil sotong bubu...bukan sotong katak...sotong katak bulat-bulat sikit dan montok...ini lain ler...tapi rasa sotong sama jer manis dia...paling aku kesian kat sotong kurita...satu hari tu aku dapat...terkebil-kebil mata dia...kesian...dengan prihatinnya aku lepas le dia balik ke laut...tentu dia berterima kasih kat aku tu...tak pa sama-sama kasih...

doktor kata sotong berkolesterol tinggi...so...kalau nak makan masakan bersotong...kena le beringat-ingat sikit...jantung kena jaga woo...nak pakai lama...kalau dosa tak de takpa...dosa banyak abih le kena palu ngan Malaikat...aduh tak tahan...

orang tua-tua kata kalau nak makan yang berlemak atau berkolesterol boleh tapi kena pandai potong le...makan limau ke...makan oat ke atau apa-apa saja yang boleh melawan kolesterol atau lemak...so...semoga sihat la hendaknya...ni...nak gi mancing ni...kalau tak sihat macam mana nak mancing...

cara nak pegang sotong yang dah mengena pada pancing...cekak jer leher dia..tak boleh le dia sembur dakwat hitam tu...kalau lambat...atau tak betul cara pegang silap hari bulan muka kita abih disembur dakwat dia...boleh tak kenai wo...melayu ka india...so berhati..hati le...aaa satu lagi...sotong juga boleh menggigit...kalau nak tahu..gigi dia macam paruh burung kakak tua...tajam...silap pegang digigit nyer...nak kena gigit cuba ler...

sampe sini dulu aku nak cerita pasai sotong...ni ada gambar umpan udang tiruan yang aku guna untuk mancing sotong...

No comments:

Post a Comment