Powered By Blogger

Monday, January 25, 2010

batang joran la plak




kali ni aku nak cerita pasal batang joran.Batang joran ada yang panjang dan ada yang pendek.Termasuklah cara penggunaannya serta kesesuaian dengan jenis hidupan yang korang nak pancing.Kalau saiz hidupan tu besor...maka kena besor la batang joran tu...kalau kecil plak maka kena kecil le batang joran tu...


maksudnya...kalau mancing menatang besor...sebesor dinosor tu kena le panggil orang purba baru ler pandai cam na nak mancingnya...kalau aku ler...tembak jer ngan ubat pelali...tapi aku musykil...ler...ada ke dinosor ni...tah-tah tak da pa....ops! sori terlalut plak...


kalau korang perasan...bukan perasan bila tengok pompuan nak menggatal tu...ni...aku nak cerita tentang... perasan tak kat batang joran tu kan ada cincin...bukan macam cincin yang Datuk Siti pakai tu...yang tu lain...ini cincin untuk masukkan tali pancing tu ler...kalau korang nak tau cincin kat batang joran tu banyak fungsinya...kalau banyak cincin yang rapat-rapat... tali tak pergi jauh masa korang hayun umpan nanti...kalau kurang plak... lontaran umpan akan pergi jauh...kalau duduk kat semenanjung Malaysia ni...kira-kira boleh sampai Sarawak atau Sabah...nu...mak ai jauhnyer...


paling panjang batang joran yang aku pernah pegang ialah sepanjang 12 kaki...tapi kalau kat negeri om puteh...lagi panjang...mau mencecah 20 kaki...maklumler orang Asia mana ada panjang-panjang...lagi pula ikan kat sana semua panjang-panjang...kalau paus lagi besor...dan panjang...

ni...cara nak pasang kekili kat batang joran yang aku cerita tur...korang tau kekili tu ape ke menda...ha...kan aku dah cerita kat sesi kekili di bawah tu...baca ler...



caranya...sangkut jer kat tempat yang tersedia di batang joran, pastu ketatkan dengan skru kalau tak ketat juga kena jumpa kawan aku yang bernama Ropi kelantan...dia ada jual ubat ketat...katanya ambik kat ore asli...kalu mu pake do'oh ketak...kawe tabik mu...

tadi aku ade cerita pasal Sabah dan Sarawak...kalau korang nak tau...kawan-kawan aku rame kat sana...antaranya Bujang...dia ni kalau nikahpun masih bujang jugak,yang lainnya ialah Jemat adam, Saidi Atiman,Buyan, Ali,Sutinah,Pardi Asang,dan ramai lagi...tapi diorang ni tak suka mancing macam aku...aku suka mancing...best gua cakap lu...

jenama joran pula ada yang pelbagai...banyak sangat malas nak cerita...masa aku buka kedai dan jadi ahli ngan Syarikat TCE Tackle kat kulim tu...aku rasa alat pancing kat tempat tu ler paling banyak sekali mengungguli di sebelah utara...nu... macam-macam ada...kat sana...kalau korang pergi jadi pening lalat dibuatnya...pergi ler kalau tak caya...bukan promot tempat tu...tapi itu ler sebetulnya...

tapi...sekarang aku dok saja...kedai aku tu dah tutup...takder orang jaga...susah nak jadi taukeh...korang ingat senang ke nak meniaga...ngan TCE TACKLE pun aku dah lama tak berkunjung...tah macam mana le rupa tempat tu...

kalau nak beli alat-alat joran ni hubungi jer aku...stok aku masih banyak tersimpan...kalau ada yang minat aku nak jual murah jer...berpatutan...sesuai ngan ekonomi korang...nak mahal aku bagi yang mahal...nak murah...punya...aku bagi yang murah punya...nak baik punya...aku bagi yang baik punya...kalau lenguh-lenguh badan ha...gi ler cari tukang urut...itu aku tak berapa tau...

jenis batang joran yang tahan lentuk ialah jenis berspring...ugly stick...kalau first stick...tak boleh lentuk habis...kalau yang biasa punya lagi tak boleh lentuk...kalau lentuk juga ngan tangan dengan teknik yang tak betul...hujung joran tu akan patah...naye le tuan kedai...kena le bayar...kalau nak test kekuatan joran tu...ni ha...caranya...pertama sekali kena ikat tali di ujung joran tu kemudian ikat kat beban yang berat pas tu cuba ler angkat beban...boleh le tengok lentuk dia setara mana...paling senang sekali baca jer testing power kat batang joran tu mesti ada tulis punya...

jenis-jenis batang joran dan mengikut kesesuaian menatang apa nak mancing...kalau korang nak mancing udang...kena guna batang joran kecil khas untuk udang...kalau korang nak mancing ikan yang beratnya 1kg ke bawah boleh guna batang joran 6 kaki jer kalau laut dalam kena guna batang joran lain ngan kekili khas macam gambar aku nu...yang tengah pegang joran tu...tu untuk laut punya ler...tapi aku tak tahan mancing atas laut...mabuk macam nak mampuih ooo...tengok mata kail kembang-kembang jer mana boleh tahan...

satu lagi kalau mancing kat laut...masalahnyer kalau nak terkencing terberak...mak ai...tandas besor wooo...satu alam nampak...tu yang susah tu...sebab aku plak...tak leh nak buang hajat kalau open toilet...apa lagi kalau yang sekapai tengok...mana boleh pi....kencing pun tak mau keluaq wooo...

ok..ler...sampe sini dulu...nanti kita sambung lagi...aku dah ngantuk ni...sebelum tu...aku nak tunjuk batang joran kat korang...


ni aksesori batang joran ngan kekili aku...kalau
nak beli...oder jer kat aku....ada diskaun....

No comments:

Post a Comment