Monday, January 25, 2010

mesin pancing yang aku guna

ha...ni paling baru aku nak ceqita pasai alat mancing plak...korang ingat mancing pakai air liur je ker...kalau nak mancing mesti guna perlatan-peralatan yang berkaitan...kalau nak pakai tunjuk boleh le jugak...gi jer pasar tani tunjuk jer tapi kena hulur duit...mana best mana ada fight...kita nak fight ngan ikan tu baru ada rasa kepuasan...kalau tunjuk-tunjuk budak kecik pun pandai....


kalau korang nak tau alat nak mancing ni banyak jenis...tapi kali ni aku nak ceqita mengenai mesin atau kekili....kekili ni ada banyak jenama....yang pernah aku guna ialah DAIWA, TOMMAN, PUYU, EXORI dll yang murah-murah jer...mahal murah tidak penting...yang penting dapat ikan....tapi kalu korang nak tau...beli yang mahal tak pe jugak sebab tahan lebih lama...yang murah-murah ni kurang tahan sikit...kalau terendam dalam air laut abih ler...karat sana-karat sini...lekat sana-lekat sini...so...lu pikiaq le sendiri...kata Nabil Raja Lawak tu...


kenapa guna kekili best? sebab...kalau dapat ikan kita boleh lawan/fight nagn ikan tu...tapi korang kena pandai guna...kalau tak pandai guna putus le tali pancing tu....caranya senang jer...kat depan kekili tu kan ada drag...apa fungsi tu? ok...alat tu berbentuk bulat kat depan kekili...alat tu macam skru leper boleh dipulas-pulas...tujuannya untuk mengetat atau meringankan bebenan tarikan ikan...


semasa mula nak mancing...alat ni mestilah dilekatkan kat batang joran dulu...kat batang lain tak leh le plak... nanti kendur susah... bini lari....so kena pasang betul-betul...pas tu...drag yang kat depan kekili tu...tadi kena pusing untuk longgarkan tali...ha...andai kata kalau ikan dah menyentap umpan...tak le terpelanting joran korang...ni ada satu genuaq tu...(Sapri kwn aku tu ler) dia tak biasa mancing guna kekili...so...tak longgarkan drag...apa lagi...sekali tu ada ikan menyentap umpan ha...terpelanting joran dia masuk dalam tasik...aku jugak yang tolong selamatkan kalau tak kempunan ler nak makan ikan ROHU yang menyentap tu...




kekili jenama Tomman BG 20...murah jer...harga RM33.50 baru...
tidak termasuk penghantaran...( call...0134241899) kalau korang
taknak pun tak kisah...yang penting korang kenal apa ke bondo ee...



ha...kat atas tu...jenis yang aku pernah guna...murah jer...tapi tahan...kalau beli tak guna-guna lagi tahan lama sampae kiamat pun tak rosak...kalau tak percaya cuba le... tak tipu punya...jujur you...tapi kalau korang beli kena le beli batang joran plak kalau tak beli...kekili tu nak lekat kat mana...kat batang buluh mana boleh...kalau kat batang anu lagi tak boleh...


ok...pas ni aku nak cerita pasal batang joran plak...tunggu a...ni nak pi solat dulu...ore islam kena solat...solat tu ingat tuhan Allah yang satu...takder dua...tak der tiga...kalau ingat tuhan Allah...tuhan Allah pun ingat kat kita...ngan cara dilimpahkan rezeki yang murah...alhamdulillah...amin...



ni..adalah mesin pancing pelbagai saiz...tu...ikut jenis menatang apa yang nak di pancing

No comments:

Post a Comment