Tuesday, January 19, 2010

pancing puyu


Ni la...ikan puyu yang bapak aku tangkap ari tu...bapak aku tu memang hebat...kalau bapak hebat anakpun hebat ler...malas nak tunjuk jer....

kalau nak pancing puyu senang jer...korang tak payah susah - susah....kalau zaman dulu kita guna batang buluh atau batang bemban jer...umpan pula boleh guna belalang...kat sawah belalang banyak...sambil-sambil pancing tangkap belalang kat rumput semak menghijau tu...ikan puyu paling suka umpan anak belalang yang berwarna hijau lembut.Kalau belalang yang berwarna coklat dia tak berapa suka sebab tak sedap dan pedas...kalau makan juga takut nanti jadi gemuk kena la jumpa dr. che rozmey untuk dapatkan jus mate five...jus kurus badan yang populer tu...eh melalut pulak aku...sori a...

tip terbaik untuk pancing puyu...pertama sekali perlu beli joran lucut berjenama puyu.kalau dulu umpan guna belalang....tapi sekarang kita guna ulat yang boleh didapati kat kedai-kedai alat pancing...kalau kedai pancing orang islam takder...tau sebab pa...orang islam x leh aniaya binatang...kesian...so kena cari umpan ulat tu kat kedai pancing orang bukan islam...kalau x nak guna ulat, kita juga boleh guna isi udang pasar...beli je singgit boleh pancing sampai besok kalau tak habis balik nanti buat bahan tom yam....

tips guna mata kail...pula biasanya kita guna mata halus atau kecil sebab mulut ikan puyu bukan macam mulut ikan paus... mulut ikan paus besor nak tangkap tak leh guna mata kail kena la guna harpon...kesian kat dia kena tembak. di mata kail puyu tu kita cangkuk isi udang, ulat, anak belalang atau apa-apa umpan yang korang biasa guna untuk pancing puyu guna jer janji puyu makan...kalau tak makan puyu tu langsing kepala besor sebab tak cukup zat...

tips tempat untuk pancing puyu...biasanya tali air...tepi-tepi bendang...tepi-tepi kubang atau perigi lama. kalau korang nak tahu tempat paling banyak ikan ialah...tempat orang ternak puyu ler...tapi tempat tu kalau korang gi pancing silap hari bulan kena sebat dek tuan kolam puyu tu...so cari ler tali air di kawasan bendang....menurut ilmu datuk aku...tali air di kawasan bendang adalah habitat puyu yang paling banyak sekali...teori tu memang betul... sebab aku dah buat dalam sehari boleh dapat sampai berkilo-kilo ikan puyu tu sebab berenti solat dulu kalau tak solat macam yang setengah-tengah umat muhammad yang aku tengok tur maka dapat lagi banyak daripada aku...yang penting aku bersyukur sebab dapat rezeki sedemikian yang penting solat tak lupa...berkat...kalau dapat banyak sangatpun nak buat apa nanti banyak yang mati busuk buang...jer bukankah itu membazir...membazir amalan syaitan...

tips musim pula...puyu biasanya paling banyak selepas musim menuai padi...tau la kan bila jentera yang digunakan untuk ambil padi...besar dan bising maka ikan puyu akan beralih keluar dari bendang atau sawah hijrah ke tali air yang berdekatan la...ha... di situ la kita gi mancing...musim-musim lain agak kurang...

jenis-jenis puyu...ikan puyu ada banyak jenis...yang aku tahu ikan tilapia juga adalah spesis puyu...ada puyu kepar atau ikan patung...ikan puyu sawah boleh mencapai saiz tapak tangan...ikan puyu yang diternak secara komersial dipanggil ikan puyu siam, ternak dalam tiga bulan saiznya dah hampir sebesar tapak tangan...boleh jual...kayaba...

ikan puyu paling sedap...ialah ikan puyu dari tali air atau bendang (sawah). tau kenapa...sebab ikan puyu sawah makan macam-macam...ikan puyu ternak pula hanya makan dedak sahaja mana sedap. buat masak rasa macam dedak jer mana best...tapi kalau ikan puyu ternak dibuat pekasam mana ada orang tau itu puyu dari mana...sebab ikan puyu pekasam sama jer rasanya...

paling aku tak suka dengan ikan puyu...masa nak siang ikan puyu paling susah...semua kaum keluarga aku tak nak siang puyu...tau kenapa? sebab durinya tajam...kalau tak betul cara pegang habis tangan luka...tapi kalau nak tau anak dara yang rajin kena cari le yang tangannya kasar... tanda rajin tu...boleh buat bini..kalau dia tampar korang adala rasa sakit sikit...ni...kalau tangan lembut... rasa geli ler...plak...

cara makan ikan puyu...ha...kalau nak makan ikan puyu dalam sebarang masakan kenala berhati-hati...korang tau makan jer untuk membuncitkan perut tapi tak ambil perhatian untuk makan puyu...susah ni...kalau tak berhati-hati nanti terlekat tulang puyu...tulang puyu tajam dan keras...ada sekali tu aku terlekat tulang puyu masa makan pekasam...selalunya tulang puyu pekasam hancur...tapi mungkin baru kot...mujur ilmu tok nenek telah diperturunkan kepada aku...caranya...ambil nasi panas kepal-kepal ketul keras pastu telan sekali gus...masuk jer kat tekak ketulan nasi tadi akan melanggar dan membawa tulang yang tersangkut kat tenggorok tu ke dalam perut...selesai le masalah aku tu...boleh le cuba...petua ni...tapi kalau lekat tulang lembu susah sikit sebab nak kena cari orang siapkan kain kapan...mati ler jawabnya...kalau amalan dah cukup matipun tak pa...ingat sonok ke duduk kat dunia ni...macam-macam hal...ha tu la...kalau nak tenang-tenang jom la join pancing ngan aku...ataupun bertukar maklumat ngan aku...

1 comment:

  1. aku penah dapat puyu
    bersaiz tapak tangan.mmg best..
    berkilo-kilo jgak aku dpat.aku pakai
    umpan belalang ngan keridik.tapi aku
    hairan ckit sebab puyu kat tmpat aku pancing nie body nyer
    gelap ckit

    ReplyDelete