Thursday, January 21, 2010

pancing haruan




cerita terbaru ini mengenai bagaimana nak mancing ikan haruan...ikan haruan ialah jenis ikan air tawar atau orang kampung menamakannya sebagai ikan darat...bukan buaya darat ye...buaya darat tu ganas...you... nanti dia gigit you...aww... ikan haruan biasanya menghuni di kawasan-kawasan sungai yang berbelukar atau bereba...juga terdapat di dalam petak petak sawah...tasik...lombong...atau

mana - mana tempat yang ada air...ha...gambar kat atas tu tengah suluh katak ler tu...punyale besor budak tu sampe ternganga...mulut dia...



i-kan haruan adalah spesis ikan yang sangat ganas dan kejam...tau kenapa...se...bab...dia makan anak dia...kurang hajar betul...kalau dapat kat aku habis aku buat lauk atau buat masak bantut...masak bantut tu kalau korang nak tau...masak panggang kat atas bara yang panas habis melecurla punggung dia baru dia rasa betapa panasnya api dunia itupun belum rasa lagi betapa panasnya api neraka..so bertaubat ler...sebelum terlanjur... melakukannya... nauzubillahmizaliq...



tips pancing ikan haruan...kalau korang nak tau ikan haruan ni sejenis ikan yang sangat malas...konon-konon rajin jaga anak dia kalau yang dah ada anak...tapi sebenarnya ada udang di sebalik batu...sebab pa...kalau dia lapar dia akan makan anak dia...tu ler yang orang panggil haruan makan anak... kesukaan ikan haruan ialah katak lembik...biasanya katak jenis ini banyak kat kebun-kebun sayur. tapi awas ular juga suka katak jenis ini...kalau tak nak terserempak ngan ular...gi jer beli kat kedai pancing...mesti ada punya...kalau tak der pun kat kedai pancing orang islam jer...sebab orang islam tak boleh makan katak atau jual katak haram di sisi agama...



masa aku mancing dulu...aku gi cari katak di waktu malam kat kebun sayur nun di sana...cari katak di waktu malam senang sebab bila suluh ngan lampu picit nampak cahaya mata dia...ambik banyak-banyak bubuh dalam botol...kumpul...besok tu aku gi ler ngan adik aku yang nama Wan tu...dia tu tukang kutip ikan jer...tak der bayar-bayar sebab balik nanti dia le yang melantak lebih...korang tau kat mana aku mancing...ha...ni yang aku nak bagi tau ni...aku suka mancing haruan di petak- petak sawah yang berdekatan dengan gelung air...sebab di situlah ikan haruan banyak menanti untuk masuk ke dalam sungai...layur jer katak kat depan hidung dia peh...melebum dia tangkap umpan...petua umpan katak ni bapak aku yang beri...tu pun aku dah cuba umpan belalang...pernah seketika aku layur umpan belalang kat depan dia...dia buat bodo jer tu yang aku frust tu...bila guna katak tiruan dia bau lain tak asli so...nak tak nak terpaksa ler belajar guna katak betul...ha baru kaw...kaw....


alatan yang aku guna semasa mancing ikan haruan...ialah joran yang boleh pasang kekili dan menggunakan teknik gewang atau mengancar tetapi kena pasang betul-betul umpan katak tu...kalau tak betul... umpan ke mana gewang ke mana semasa lemparan dilakukan. Aku malas nak cerita cara pasang umpan katak sebab kejam sikit cara lakukannya...geli pun ada...maklum lah katak...adik-adik aku yang lain langsung tak jamah ikan haruan kalau aku guna umpan katak...tapi depa tak tau berapa banyak katak yang dimakan oleh ikan haruan dalam air tu...kadang-kadang anak ularpun dia makan....


kekuatan ikan haruan sangat hebat...kalau dah tersangkut kat mata kail puh..ganas juga dia lawan kita...kalau ada yang lebih besar lagi gila dibuatnya...mau putus tali pancing kalau kita gunakan tali pancing kecil dan halus...


ikan haruan boleh tahan lama di darat...so kalau korang dapat masukkan dalam jaring pastu rendam dalam air...lagi lama dia hidup silap-silap setahun pun boleh...boleh apa kemendanya buat pekasam ler...barulah tahan lama tak der tarikh luput...


ni nak cerita cara masak yang paling sesuai dan sedap untuk menu ikan haruan...caranya ialah ikan haruan yang korang dapat tu jangan buang sisik masa korang siang...kalau boleh dapatkan yang bersaiz besar...sikit...belah di bahagian belakang tetapi jangan sampai putus lak...belahan tu hanya untuk memasukkan hawas-hawas atau bahan-bahan penyedap seperti nyiur campur kunyit...bila dah siap boleh panggang atas bara...agak-agak setengah jam boleh le ambik untuk menu makan malam korang setelah di siang hari berpenat dan berpanas atau berhujan sepanjang hari memancing ikan haruan...





bapak haruan ni bapak aku yang tangkap...kalau aku lagi bosar woooo....

ok...aku rasa sampe sini dulu aku cerita tentang ikan haruan...ada lagi ni...tapi cukup setakat ini dulu...nanti aku tambah...aku masukkan
gambar kat atas tu...good luck to pancing...yooosshhh....belup....








2 comments:

  1. kalu pakai umpan jejanggut bley kew bawak
    naik ikan nie??

    ReplyDelete
  2. kalau nak buat bakar memang la tak buang sisik hehehe.. tapi kalau buat sup atau masak lemak cili api fuh memang terbaik :D

    ReplyDelete